fredag 2 januari 2009

2 jan

Nyårsafton: Raketen flög och den landade. Jag vaknade i en väldigt liten lägenhet i Hässelby. Men det var trevliga människor där. Vi såg på Vänner säsong 5-7 i flera timmar. Det var min första dag på det nya året.

Inget magiskt hände när 08 lämnade över pinnen till 09. Jobbade på posten idag, åt knäckebröd till frukost och lyssnar på Neil youngs "on the way home"(Live at massey hall).
Jag vill ändå påpeka att jag tror detta år kommer bli bättre än förra. Har tusen anledningar till att tro det, och jag tänker inte låta mig klyvas. Styr skutan mot det ljuva livet om jag får uttrycka mig poetiskt.

Kalla mig lillgammal, men jag sitter just nu och funderar på finanskrisen. Den syns allra mest hos dem som minst vill se den. Analytikerna, experterna och finansiärerna är kvar. De som tjänade klent igår i fabrikerna är arbetslösa idag.
De rika verkar kunna klara sig. Kurt Cobains sönderslagna gitarr såldes för 750.000 kronor igår på aktion. Någon hade pengar i alla fall.
SJälv har jag inga lösningar eller nya infallsvinklar. Bara rapporterar vad jag ser.
De pratar om varsel, de pratar om kris, de pratar om lågkonjunktur.
Allt låter passerbart och överkomligt. De som får sota för det är det inte många som skänker en tanke till. Kanske inte ens jag.
Regleringar och lagar kan aldrig stoppa människans girighet och vinstintresse.
Det måste bli på modet att dra verkställande direktörer i örat. Det måste bli en allmän sanning att bonusar och miljöfiffel är så 2008.
Word up Gore.

Nog om det, vill inte tråka ut mina sista överlevande läsare. Det är en tvådagars ledighet som stundar. För min egen del ska jag plugga och dricka kaffe. Två svurna blodsbröder. Kaffe och böcker.

1 kommentar:

  1. Äh... jag tycker alltid att man känner att det gamla året var rätt tråkigt och att man hoppas att det nya ska bli bättre. Jag hoppas att man inte plötsligt inser att man är 70 bast och upptäcker att man bara suttit och klagat hela tiden. För det vore ju jobbigt.

    SvaraRadera