söndag 4 januari 2009

4 jan

"Om natten i chile" blev en kort men intressant läsning. Roberto Bolano var en trevlig bekantskap. Kan vara Robertos sydamerikanska härkomst som får mig att se likheter med Cohelos sätt att skriva. Men poetiskt var det och precis som senast lästa Cormac McCarthy skriver Roberto om hur människor kan agera ont respektive gott. I detta fall skilldrades det passiva onda. Chiles intellektuella stod passivt tysta när Pinochett tog över makten. Boken är en biktning från en av dessa, en berättelse från dödsbädden. Stark men inte helt lättläst blir mitt korta omdöme.

Har läst idag, åt, läste igen och sedan hälsade jag på min morfar. Den mannen sköt sin första älg när han var tretton. Jag tror jag fortfarande lekte med lego när jag var lika gammal.
Times they are a changing. Yes Box. Nej jag menar Yes Bob.

Gaza har invaderats på marknivå nu av militärmakten Israel. Våldet tar aldrig slut där borta. De tröttnat aldrig. Israel har lärt sig av USA. Starta ett krig innan ett parlamentsval. Inget folk byter regering i tider av krig. Kanske därför krig fortfarande är på modet.

Ska åka hem imorgon. Direkt efter jobbet. Längtar inte, vem längtar till att åka 20 mil för att skriva en 11 poängstenta. Vem längtar till östgötaslätten när Stockholms vinterstad visat sig till sist. Linköping kanske också klär sig i vitt.
Återstår att se.

1 kommentar:

  1. Det är guörvackert här också döh! Så icke oroa sig.

    SvaraRadera