fredag 6 mars 2009

6 mars

Om ni gillar vad jag skriver i den här bloggen, och vill se mej skriva en smula mer formellt.
Så kolla in http://www.lsek.se/.
En krönika jag har skrivit ligger upp på sidan. Kolla in och kommentera gärna här på bloggen.

Pengavärde

30 kronor=
3 stycken Sofiero i mina tidigare tonår.
60 jenkatuggumin i min barndom.
Eller litteratur i världsklass år 2009.

Det annars rätt sunkiga fackföreningen Lärarförbundet stod och raggade medlemmar på universitet igår. De lockade studenter genom att slänga ut litteratur till skamligt billiga priser.
Nörd som jag är kunde jag inte hålla mig undan. Jag betalade 30 kronor för Torgny Lindgrens "Ormens väg på hälleberget". (ja, jag köpte den för att jag vet att han sitter i svenska akademin). Jag sprang hem med denna 150 sidor långa bok, satte mig i soffan och försvann.
Jag försvann i Västerbottens 1800-tal, Lindgren stal min eftermiddag. Det var länge sen jag blev så tagen av en bok. Den var magisk. Skriven på gammal norrlänska men historien var så gripande att tårarna ville tränga sig ut ur skallen på mig. Boken behandlade elände, elände och återigen elände. Men med sån nerv och känslighet att jag inte kunde sluta förrän sista sidan var nådd.

Torgny, du är en jävlig jävel på att skriva. Skulle nu i efterhand varken byta denna läsupplevelse mot varken en öl på krogen eller 60 jenkatuggumin.


Livet behandlar mig just nu med tålamod och respekt. Jag vandrar på. Helgen står och väntar utanför min dörr medan jag nu sitter och skriver. Jag tänker gå ut när mörkret lagt sig, jag ska ha på mig min allra finaste skjorta och jag skall dansa som aldrig förr.

"Take me out tonight, where theres music and people whos living their lives"
the smiths
Tack morran.

2 kommentarer:

  1. Oh, nu gör du mig pepp på tre saker; 1) att läsa bok 2) att tugga de tuggummisorter som barndomen erbjöd men som försvann nånstans på vägen 3) att gå ut och dansa ikväll. men nej, någon måtta får det vara. imorn, däremot : DÅ SMÄLLER DET! ska du på suntrip joel?
    ps. the smiths = löööv it. ds.
    ps2. du kunde lundell på stens "rom i regnet"fråga idag va? misstänkte det. ds2.

    SvaraRadera
  2. hahah aah jag knep lundell. syns på suntrip!

    SvaraRadera