söndag 15 mars 2009

15 mars

Heja Sverige

Jag vill inte att denna text som följer ska vara politiskt färgad. Det är ingen knuten näve i skyn. Jag tar bara tempen på Sverige, och offentliggör resultatet.

Det svenska folkhemmet har legat skadeskjutet på rygg, långt innan jag klämdes ut i denna värld. Jag växte upp i 90-talets blödande ekonomi, och lever idag i den borgerliga alliansens Sverige.

Politiken kan vara skrämmande, men den gömmer sig ändå i huvudstaden och på andra sidan av något jag inte kan sätta ord på. Verkligheten i samhället kan vara lika skrämmande ibland.
Den verklighet man själv lever i. Jag ska bekänna vad jag är rädd för.

Du kommer inte komma undan, inte dina barn heller.

Det har skapats en ny trend i samhället. Trenden går ut på att vi ska bli avslöjade. Vi ska inte längre kunna gömma oss och vi ska inte kunna leva våra liv i hemlighet. Det svenska folket ska inte kunna landa mjukt på den gamla sosse-madrassen vi kallade välfärden. För välfärden anser vi idag är lika ute som buffalopjuks.

Vi ska bli avslöjade. Vad menar du? Jag menar att man som svensk idag inte längre ska kunna vara "dålig" i smyg. Låter konstigt? Javisst, men ingen ska komma undan.

Bidragsfuskarna ska piskas offentligt efter att Försäkringskassan skärpt sina regler.
Alla porrsurfare och pedofiler ska snärjas tack vare FRA.
A-kassan har nått fotknölsnivåer, för att vi nu ska lära oss att det lönar sig att arbeta.
Och slutligen, våra barn ska betygsättas i tidig ålder. För de måste också avslöjas. De små glinen.

Vi kan inte längre gömma oss i Norrlandsskogarna och tanka sjukpenning, våra barn ska bedömas och vi kommer heller inte kunna skicka helmighetsstämplat material till Al-qaida via mejl. För nu ska sanningarna fram och alla dåliga människor ska avslöjas.

Är du rädd? Är du "dålig"?

Har jag missförstått hela verkligheten? Jag brukar ganska ofta ha fel.
Hoppas detta inlägg fyllt sitt syfte. Lite vattenstänk på den förhoppningsvis heta kokplattan.

2 kommentarer: