måndag 23 mars 2009

23 mars

Misslyckad rockstjärna

Min kompis som kom på besök i fredags fick vad jag hade lovat honom. En rätt flippad kväll med allt vad det innebär. Jag fick till och med vara lite häftig och fräck in för honom och hans flickvän.
Det hängde något extraextra i luften. Kvällen inleddes med en förfest med helt klart rockstjärnepotential. Öl, drinkar och vin.
Som riktiga rocksjärnor ville vi röra oss bort ifrån Ryd, så runt ett-tiden beställde vi en taxi med stan som destination. Tyvärr orkade min mage inte med mer än cirka 500 meter. Magsäcken och dess innehåll kuppade mot min rockiga attityd och om det fanns någon rockig stjärnglans var den borta med vinden när jag la en pizza ifrån Taxins passagerarsäte. Chaffisen gav mig en blick som sa: "Det räcker nu grabben". Så jag tackade för mig och gick hem.

Vill ha beröm

Förutom de misslyckade rockstjärnefasonerna har jag ägnat min tid åt studier helgen som passerade. Jag kan nästan allt om Kambodjas historia nu. Låt mig sammanfatta:

Några snubbar bodde där i grottor. 4600 f.kr

Allting rullade på. 4600f.kr-1850 e.kr

Fransmännen kommer och fuckar upp allting (imperialismen)1850-1953.

Kambodjanerna drar till slut tummen ur och de slänger ut fransmännen med huvudena före. 1953.

En kung som heter Sihanouk tar över makten och inför demokrati ,men rösträtten hade då en lite lurig struktur så han behöll makten fram till 1970.

1970 hjälper USA påpassligt till så att mannen med det fula namnet Lol Nol, kan göra militärkupp.

Trots det roliga namnet var Lon Nol ingen kul typ och 1975 blir han och hans polare spöade av ett gäng som hette röda Khmererna.

Ledare för folket i Kambodja blev nu en man med det ännu fulare namnet Pol Pot, men roliga namn är inte kopplat till roliga personer i Kambodjansk historia. Utan denna galning ville återgå till en slags stenålderskommunism som innebar att alla människor skulle ut på landsbygden. Det blev kaos och Pol Pot och grabbarna var grymma mot folket. 1979 så förlorade Pol Pot makten efter ett krig mot Vietnam.

Modern forskning visar att Pol Pot och hans regim är skyldig till att 1,6-2 milj människor dog under den korta perioden 1975-1979.
Pol pot tog sitt sista andetag 1998, 70 år gammal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar