onsdag 25 mars 2009

25 mars

Bokrecension

Jag läste nu på förmiddagen ut S.Meyers "Om jag kunde drömma". Den första boken i trilogin om den bedårande Bella som förälskar sig vampyren Edward. Vampyrerna i denna "Twilight-serire" är vackra, oslagbara och förvånansvärt mänskliga.

Om jag varit en femtonårig flicka som längtade bort ifrån högstadiets trista vardag, hade jag förälskat mig i den perfekte Edward och sovit med boken under kudden resten av livet.

I detta liv finner jag boken vara hyggligt skriven, men riktigt spännande. Jag blev inte som så många andra kär i Edward. Men jag skulle nog inte banga på att få låna lite av hans coola attribut. Särskilt hans coola sätt att vara ödmjuk men världsbäst i allt. Sen att han beskrivs som en korsning mellan en grekisk gud och en rockstjärna gjorde mig inte alls avis.

Jag förstår varför boken har blivit en storsäljare.
Boken beskriver romantiken och den förbjudna kärleken mellan människa och odjur på ett fantastiskt sätt och karaktärererna är minst sagt intressanta. Det som sprider lite skugga över boken är de amerikanska schablonerna kring hur tonåringars liv ser ut. High-school beskrivs på ett lika avancerat och målande sätt som vilken B-serire på TV som helst. Typ Sabrina Tonårshäxan. Men man kanske ska lugna sig med kritiken. Jag tror inte jag är representativ för den målgrupp som boken riktar sig till.


Måste dra mig tillbaka till studierna. Skriver imorn igen. Peace

1 kommentar:

  1. vad kul att du tog dig tid att läsa den iallafall :)

    SvaraRadera