onsdag 6 januari 2010

6 januari

Stockholm By Night

Klockan sex mötte jag upp Jonte vid centralen. Vi tog tuben till söder och parkerade oss på en kinakrog på Åsögatan. Servitören var en kort satt kines som var på strålande humör. "Che Che" avslutade han varje mening med och skämtade om allt möjligt. Kul kille.

Jag och Jonte åt de fyra små rätterna och catchade upp. Ett halvår sen sist, fanns en del att prata igenom. Vid åttatiden bestämmer vi oss för att möta min brorsa på donken vid björns trädgård. Ut i kylan, sen in i värmen. Värmen hittade vi på det klassiska söderhaket Högbergs.

Inne på Högbergs var det trångt och festlig stämning. Turen var på vår sida då ett bord till slut blev ledigt. Vi drack öl i stora mängder till peppad musik. MJ, Bon Jovi, Joakim Hillson och en rad onehitwonders ramade in stämningen som blev allt mer högljudd. Efter nån timme dök Fille och Limpan upp. Ölen beställdes in i högre takt och jag blev full och härlig.

I dimman gömmde sig de dåliga ideèrna. Vid bordet intill satt två unga kvinnor. Båda med sympatiska drag och hyffsad look. Jag inledde ett samtal som mest gick ut på att jag försökte vara rolig och de försökte vara artiga. Samtalet dog när de droppade att de var från Östermalm. Jag drog då något ohövligt skämt om silverskedar i arslen som inte gick hem. De tog sin jackor och gick iväg.

Jonte tackade för sig och åkte hem till Tullinge. Vi andra brölade på och Högbergs personal upplyste oss om att de tänkte stänga inom kort. Efter lite bittra kommentarer om pubar som tänger klockan ett gick vi ut. En bula stod som sänd från ovan utanför dörren. Vi splittade på den och begav oss till min borsas lägenhet. Genom city for vi. Glada, packade och hungriga på mer.

"Efterfesten" gick mest ut på att dricka efterlälmnad pissig cider och sjunga falskt till Filles gitarrspel. Vid tretiden kom en upprörd granne och knackade på. Skamset tackade vi för oss och Fille och Limpan drog sig hem.

Jag somnade som vanligt i min brorsas bäddsoffa. Full och glad.

Stockholm by night...

3 kommentarer:

  1. Haha, låter som en grym kväll. Diggar speciellt delen med silverskedar. Fan va smooth du är, mannen :D

    SvaraRadera
  2. Jag antar att ni var på Bamboo Garden, Den korta kinesen som brister ut i che che hela tiden är en kompis pappa! Sjukt skön och vänlig kines=)

    Tack för ett trevligt nyår/ Leo

    SvaraRadera
  3. Haha, åh! Jag är stammis på Bamboo Garden. De är som jobbar där grymma och man brukar skratta hela vägen hem. :)

    SvaraRadera