onsdag 6 maj 2009

6 maj

Svininfluensa, regn och lycka

Gick hem ifrån Universitetet genom regnet. Betonghimmelen, ett öde campus och en kall vind kunde ha gjort den knappt 1000 meter långa promenaden outhärdlig. Men universum misslyckades denna gång.
Med ett leende på läpparna vandrade jag hem och slängde mig lycklig i sängen för att blogga.

Varför?

Min handledare har okejat min uppsats.

Filosofens majnummer har kommit ut, där en text jag skrivit finns med.

Jag är numer helt säker på att jag bara är förkyld, alltså ingen svin influensa.

En skitbra dag med skitdåligt väder. Lite min melodi det.

Låt mig nörda för er

Läser en helt otrolig bok. Vill knappt kalla den bok, vill kalla den för något bättre, finare. Vill höja värdet av bokens innehåll och ge den lilla pocketen en större betydelse.

"Hundra år av ensamhet", skriven av Gabriel Garcia Marqez är en släktkrönika av det skevare slaget. En klassiker ifrån 1960-talet som satte sydamerikansk litteratur på Europas kulturkarta och författaren belönades med ett nobellpris 1982, mestedels för denna fantastiska familjeskilldring.

"Hundra år av ensamhet" tvingar läsaren att totalt släppa begäret av att skilja på fantasi och verklighet i denna orgie av märkliga anekdoter och människoöden. Marqez kallade sin litterära genre själv för "magisk realism" vilket jag själv tycker är ett passande namn. Ta dig tid att läsa denn mittiprickbok och öppna dina sinnen för latinamerikas annars dolda mysticism.

Gör som jag säger, eller fortsätt läs min blogg. Helst både och...

1 kommentar: