tisdag 20 oktober 2009

20 oktober

Det var i lördags

Det var mörkt ute. Kvällarna i Viksjö är lika mörka som på alla andra ställen. Men gatubelysningen var svag och det var en bit till närmsta hus. En kuslig stämning rådde, i Stockholms kanske mysigaste villaförort. Stjärnorna hade valt att visa sig på himmlen som den kvällen låg tätt intill hustaken. Det var kallt och jag väntade på bussen. Ensamheten stod bredvid.

I mörkret hörde jag en moped komma surrandes. Två ungdomar, en fram, en bak. De stannade vid busshållplatsen där jag stod och tjejen som satt bak hoppade av. Hon vinkade lojt till moppeföraren och började vingla åt mitt håll. I ena handen höll hon en ölburk, den andra handen använde hon för att hålla balansen när hon gick vajandes sida till sida.

Jag kände igen stilen. Alla har vi vajat sådär. Klockan var bara halv nio och flickan som inte var en dag över fjorton, var full som en annan. Våra blickar möttes och hon gick fram.

- Ursäkta haru cigg? Frågade hon på bruten svenska.
Efter en snabb moralisk övervägning räckte jag henne mitt paket.
- Arå
- Asså tack som fan, måste tappat mina på vägen.
Flickan log och avslöjade en rejäl tandställning som såg ut att vara pimpad med diamanter .
-Vill du ha en klunk? Frågade hon artigt och tittade genom sin svarta lugg.
- Ne de e bra tack. Meeeehrcii, sa jag på skämt.
- Haha, hur visste du att jag var iranie? Nu log hon ännu mer och tandställningen glimmade som stjärnorna på himlen.
- En invandrare i Viksjö? Kan bara va en Iranie! Haha!
- Sant broshan...

Flickan tömde burkens innehåll och slängde den bakom sin rygg. Hon tittade på mig som om hon skämdes. Som om hon ångrade sin fylla.

- Du vet jag sköter skolan åså, visst jag röker och dricker åså men jag sköter skolan du vet.
- Det är bra det. Jag tror dig, men du borde inte dricka mer ikväll, du vet, det är inte cool att va packad innan festen ens börjat. Du borde kanske inte dricka överhuvudtaget.
- Jag vet men vadå, jag pallar inte bah va hemma, ska på en fet fest i Jakan. Vart ska du?
- Okej, men du borde ändå lugna dej med ölen. Jag ska till en vän i Hässelby.
- Hässelby! Walla, känner du min kusin Hassan?
- Neh tyvärr...

Jag tittade bort mot vägen. Bussen var på väg att rulla in. Jag fimpade och tog fram mitt busskort.

- Kom ihåg nu, ta det lugnt ikväll.
- Mm, ha så kul i Hässelby..

Busschaffisen tittade inte ens på mitt kort, jag gick och satte mig längst bak. Den fulla flickan satte sig några rader framför. Hon lutade sitt huvud mot fönstret. Det såg ut som hon somnade. Eller bara drömde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar