onsdag 24 juni 2009

24 juni

Det är två aktualiteter som dominerar svensk media och svenska nyheter just nu. Den ena är helt förståelig, den andra inte alls.

1. Teokratin i Iran är i gungning efter de senaste kravallerna i huvudstaden Teheran. Efter trettio år av skräckvälde och religös fanatism verkar landets invånare agera. Händelseutvecklingen följs intensivt världen över. Youtubefilmer, folkmassor, bilder på skäggiga män. Nu nyhetsluppen fokuserad på Iran. Det tycker jag är förståeligt.

2. Anders Lundin VS Lotta Engberg. Av någon anledning är den svenska befolkningen besatt av allsång. Vi är så besatta att landets andra stad måste ha en egen. Den mediokre Lundin har fått konkurrens som heter duga. Jag menar Lotta Engberg. Hon är som en korsning av Anna skipper och Cher. JAg kan inte förstå vad som driver en människa att åka in och titta på allsång. Varken i Sthlm eller Göteborg. Trams. Jag kan heller inte förstå varför det tar sådan plats i media. Veckor innan skrivs det om artistscheman och gud vet vad. Några veckor senare är det skandalerna. "Lundins nervösa sammanbrott" "Nakenchocken TV-tittarna missade" "Carolas nippslipp" med mera. Sjukt....

Jag är någonannanstans. Jag är hemma. Jag läser Bob Hanssons "Gunnar". Tack litteraturen.

1 kommentar:

  1. Inte att förglömma Aftonbladets förtjusande artikelserie kring att badhus i Malmö nu tillåter topless-badande kvinnor. Det är debatt och journalistik på högsta nivå!

    SvaraRadera