söndag 9 maj 2010

9 maj

Vykort från bron

Idag kämpade tusentals svettiga tjecker sig runt det klassiska marathonloppet. Frustande och pustande. Den yttersta fysiska utmaningen, en drygt fyra mils lång kamp mot hjärtat.

På andra sidan stan samlades tusentals tjecker för en politisk manifestation. Marijuana Marsch 2010. En salig blandning människor som vill liberalisera mera. Den redan luftiga lagstiftningen som hindrar människor från att sälja cannibis vill de rasera. En segdragen kamp mot hjärnan.

Mitt i kontrasterna, i mitten av Karlsbron, stod jag och funderade över situationen. Prag vilade stilla på båda sidorna av floden. Det var söndag och helgens turister var ute för en sista promenad. Jag skrev mitt vykort.

Fyra gatumusikanter, en kvartett manliga celloister i tonåren, stod för inramningen av detta vykort. De framförde intressanta tolkningar av klassiska hårdrockslåtar.
Ur folkmassan som stod och beundrade de flyhänta pojkarna, klev en heroinist i kortbyxor och jeansjacka fram. Han sjöng frimodigt med till tonerna av "Nothing else matters". De klassiskt skolade cellogossarna log åt spektaklet och fortsatte spela.

Kontraster.

Efter ett par minuters lyssnande lämnade jag heroinisten och kvartetten för att vandra upp mot slottet, med vykortet tätt intill det innersta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar