söndag 12 juli 2009

12 juli

Näsan

Min mamma har berättat att min näsa började krångla när jag var ungefär tre år gammal. Det började med en olyckshändelse i lekparken. En svingande gunga träffade min stackars näsa, och den måste verkligen träffat med full kraft och perfekt träff. För sedan den dagen har jag fått näsblod mer orfta än vad som hälsosamt är. Jag har blött näsblod stående, gående, liggandes och säkert även hoppandes. Jag har blött näsblod inomhus, utomhus ja överallt.
Utan att överdriva droppar det blod ur min näsa varannan dag under vinterhalvåret, och under sommaren en aning mindre. Nu i helgen har jag blött tre dagar på raken. Efter att ha levt med bördan av en problematisk nos i drygt 18 år väljer jag att bota den. Med bloggen som medel. Genom att dela med mig slipper jag kanske lite av bördan.

Utöver att jag har en samling trasiga blodådror i snoken finns det fyra olika anledningar till att jag börjar blöda näsblod. Detta orsakar mitt näsblod:

- Temperaturskillnader. Närdet går ifrån kallt till varmt. (mycket vanligt)


- Sjukdom. När en kråka fastnat i näsan. (mycket vanlig)

- Slag och stöt. Olyckor som drabbar ansikten t ex flygande bollar, smockor, eller sammanstötningar med icke sedda föremål. (inte så vanligt.

- Diverse anledningar. T ex stress, kraftansträngningar eller chocker. (ganska vanligt)

En lista med pinsamheter

Det är alltid pinsamt att blöda näsblod inför människor. Speciellt människor man inte känner. Jag skall nu lista upp lite olika ställen där det är extra pinsamt att gå runt med en droppande snok. Alla situationer och ställen har jag upplevt, mer än en gång.

- På krogen. Alla vittnen skakar på huvudet och tänker "Too mutch drugs"
- I ett klassrum. Alla som ser det tror att man är en "labil plugghäst med prestationsångest".
- Vid kroppskontakt. Motivering vore överflödigt.
- Under toabesök på en offentlig toalett. Med en väntande kö utanför. Motivering överflödigt här med.

Nu vet ni hur det kan vara att ha en trasig näsa.

Att blogga är som att öppna ett hemligt fönster till ens liv. Man vädrar ut det onödiga, samtidigt som folk kan få titta in en stund utan att skämmas. Mina pinsamheter blir era pinsamheter.

Dela med sig....Eller snåla.

1 kommentar:

  1. hörrö det är precis som en tjej i mitt gamla handbollslag! hon började blöda näsblod ute på krogen helt plötsligt på min "hejdå fest" soulmates? :D

    SvaraRadera