torsdag 23 april 2009

23 april

Krönikan jag skrev som är länkad i föregående inlägg blev uppskattad. Nu vill de att jag åker till Norrköping på söndag för att skriva ett matchreferat efter matchen mellan AIK och IFK Norrköping.

Va vad har hänt? Har litteraturnörden och helgfyllot alltid varit intresserad av fotboll?

Ja.

Kasta en liten smula åt mig tack

Jag drömmer en dröm om att kunna drömma om att kunna skriva sådär fantastiskt, sådär dråpligt, sådär gripande.
Det är farligt och dåraktigt att våga drömma om att bli skribent eller författare.
Talang, språk, finess
De orden smetar och klibbar sig i munnen när man funderar över ens egen vilja att producera text. Tillslut bestämmer man sig för att fundera över TV-tablån istället och plötsligt ärklibbet i munnen borta.
Självförtoende är inget man erövrar genom billiga pungsparkar eller ivriga försök. Det kommer med erkännandet och bekräftelsen.

Nöjer mig nu med att undvika viljorna och drömmarna. Vill bara skriva och leva. Allt skrivande är nu fiskande av komplimanger. Märkte det när jag tvingade en kompis att läsa en av mina krönikor.

Efteråt sa han att den var bra.

Jag log lite för länge.

Sen drack vi kaffe.

2 kommentarer:

  1. såklart man blir glad av komplimanger, vore ju konstigt annars! och du skriver riktigt bra så du har all rätt att le hur länge som helst!

    SvaraRadera
  2. Men du måste seriöst läsa igenom dina egna texter två gånger innan du skickar iväg dom i fortsättningen. Den här krönikan var sämre skriven än den första. Budskapet var inte riktigt i min genre så det är väl det enda jag kan kommentera.

    Vad är grejjen med krönikor egentligen? Jag fattar inte riktigt? Har aldrig fattat och kommer aldrig att fatta. Men sen är jag ju bohem på fritiden också.

    SvaraRadera