söndag 26 september 2010

27 september

Lönehelgen och alla djävulska främlingar

Text-TV sa till mig att någon blev knivad till döds i Kallhäll under fredagsnatten. En blodig man hade sjunkit ihop på en gata och ingen hade kunnat hjälpa. Det stod inget om hur det hade kunnat ske, men en polis kommenterade att lönehelgerna ofta blir stökiga.
Det finns en bitterljuv humor i tragiska underdrifter.

En måndag vaknar jag och vet exakt vad som skall göras. Wordikonen på skrivbordet vill bli tryckt på. En fil vill bli öppnad och skriven. Jag säger till den, du är redan halvfull, låt mig skriva min blogg.

Ett jobb gör sig påmint. En skjorta ligger skrynklig i hallen. Den vill bli slät och fin och jag vet att jag måste sköta min uniform. Nu när man jobbar för dineros måste allting göras med stil tänker jag.

Det finns en billig hederlighet i att veta vad man skall göra. Ingenting kan komma i vägen.
Nu gör jag det jag borde gjort men som jag aldrig hade chansen att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar