måndag 22 mars 2010

22 mars

Att språka som fan

Jag lever i ett kaosigt språklandskap. Just nu delar jag lägenhet med en fransman, en marockan och en spansk tjej. I min lägenhet språkas det spanska, franska och engelska hej vilt. Den smattrande franskan varvas med spanjorskans Sevilla-läspande. Alla talar spanska förutom jag.
Turligt nog talar de alla bra engelska.

Det är värre med grekerna.

En av mina närmsta vänner här i Prag, grekiskan Julia, pratar rätt taskig engelska. Vi pratar långsamt, gestikulerar och betonar. Det hela genererar i en hel del skratt.

"Faaaaanniiiii" säger hon och skrattar.

Mina kamrater i Prag tycker det är roligt när jag härmar de olika europeiska versionerna av engelska. De tycker jag är rolig och jag fortsätter. De tycker jag gör det bra och jag försöker göra det bättre.

Jag är som jag brukar vara. Smärtsamt inställsam till skratt.

Jag tror jag saknar standupen.

1 kommentar:

  1. Det finns ett Frans Kafka-café med Frans Kafka-kaffe. Vill du få en överdos av doft som påminner om lacknafta rekommenderar jag stället. Annars inte. Var där i söndags. Märklig plats. :)

    Hoppas allt är bra. Jag njuter av att ha sett sol och vår under fyra dagar i Prag. Här är bajsväder.

    SvaraRadera