tisdag 9 mars 2010

10 mars

Vykort från en krympande stad

Jag hörde om den galna amerikanskan. Polisen grep kvinnan som kallar sig Jihad Jane, i misstanke om att hon planerade att mörda den svenska konstnären Lars Vilks.

Och jag hörde om Laila Bagges bröllop. Tydligen var det helsponsrat och tydligen kunde inte hela familjen Wahlgren komma.

Jag har läst om att Doggelito blev fälld i tingsrätten. Han såg ledsen ut och ångrar säkert bittert att han inte använde bilbälte den där snöiga januaridagen....

Annars då?

Prag krymper framför mina fötter. Gatorna är inte längre till för att gå vilse i. Jag tar mig fram och jag vet vart kaffet serveras. Staromestske Namesti är inte längre Old Town Square.
Jag nickar och ler åt somliga och jag räknar inte tunnelbanestationer längre. Staden öppnar dörrarna och Vltava ler med solen. Om du kom hit så skulle jag kunna leda dig, hand i hand, till Hanni Banni eller Coala bar. Där skulle vi sitta vid ett bord och jag skulle ge dig min kärleksförklaring till staden. Du skulle skratta åt mina historier och först då skulle jag kunna sakna mein Heimat. Sedan skulle vi dricka öl för cheesburgerpris och äta Dumplings.

Hälsa allt och alla.

Hälsningar K.
Prag, Praha och Prague.

1 kommentar:

  1. Skillnaden mellan svenska rappare och utländska, Dogge åker dit för att inte använt bilbälte och Lil'Wayne åker dit för olaga vapeninnehav.

    SvaraRadera