torsdag 11 februari 2010

11 februari

I´m not there

Prag är kallt och blåsigt. Jag har knappt pratat med någon på hela dagen. Vandrarhemmet är näst intill tomt. Bara en trött receptionist som sällskap. Därför sitter jag här, på mitt rum, snålsurfandes på någons internet.

Det är för tidigt att uttala sig om Prag. Jag vill spara på beskrivningarna, omdömena och berättelserna. Det jag kan avslöja är att det är vackert. Trots blåsten och snön. Prag vinner mot klimatet.

Jag anlände i förmiddags. Ensam har jag strosat runt. Storögt tittat mig omkring. Jag har ätit och druckit prisvärt. På gatorna, i cafeèrna, och på pubarna har jag tjuvlyssnat på tjeckiska konversationer. Det låter som en korsning mellan italienska och ryska. Orden formas i deras munnar på ryskt vis, men språkets melodi är italiensk.
Jag är här och lyssnar, i hemlighet. En skandinavisk spion. Ingen ser den som inte pratar. Jag måste börja prata.

Imorgon flyttar jag in i mitt korridorsrum. Nu ska jag gå ner till puben som ligger bredvid vandrarhemmet. Om jag har tur så avslöjas jag ikväll.

ciao

1 kommentar:

  1. Väntar med spänning på uppdateringar om livet i Prag!

    SvaraRadera