lördag 29 augusti 2009

29 augusti

Ljungsbro

Ljungsbro är en litet samhälle på den gigantaiska slätten utanför Linköping. Jag kom precis hem därifrån. Det som lockade mig dit var den årliga "stormaknaden". Precis som alla andra små samhällen ute på landsbygden är Ljungsbro en plats som drar till sig original. Mellan handelsstånden ute på "huvudgatan" vandrade östgötaslättens befolkning runt för att spana in varorna.
Barnfamiljer trängdes med fnittrande ungdomar. Hockeyfrillade hillbillys vandrade runt i skinnvästar och träskor som klapprade emot asfalten. Slättens folk hade samlats till den årliga festen och som inramning strömmade musik i form av dansband ut genom högtalare upphängda i lyktstolpar. Solen sken och det luktade onyttigt ifrån de uppställda vagnarna som sålde sötsaker. En fridfull stämning rådde och alla verkade nöjda.
Jag hittade först ingenting intressant att handla. Men till sist hittade jag ett litet handelsstånd där det såldes hemmagjorda tygpåsar. Jag köpte en som hade ett tryck med ett roligt bajsskämt på. Sen åkte jag hem. Det var den årliga marknadsdagen i Ljungsbro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar