onsdag 18 augusti 2010

18 augusti

Briljans

Ordet ovan är det som snurrar i mitt huvud efter att ha läst Per Hagmans 15 år gamla bok Volt. Hagman som nu frontas hos bokhandlarna med sin nya roman Vänner för livet. Volt, var en briljant liten bok om en ung tjej som svävar runt i 1990-talets Stockholm. En verklighetsfrånvänd och smutsig glamour präglar Hagmans miljöer. Människorna är vilsna och ledsna, men också vackra i sin misär. På vågor av cigaretter, kokain och popmusik flyter hans karaktärer runt i en dröm som känns verkligare än livet i sig. Efter att ha läst Volt, kan jag inte sluta dagdrömma om Hagmans och Thåströms Stockholm. Staden som både han och alla andra lämnade och glömde bort. Stockholm som bara går att läsa om.

Jag känner mig inte så briljant för tillfället. Hade en pissig dag på jobbet och självförtoendet är inte på topp inför Standupen nästa torsdag. Inget och allt känns meningslöst och tomt. Försöker längta mig bort i litteraturen så länge. Tills allvaret letar sig in via de öppna ventilerna som står på glänt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar