söndag 15 augusti 2010

15 augusti

Bland andra

Sökte skugga inne på Kulturhuset vid Sergels torg. Efter att ha fikat kaffe och bulle tog jag rulltrappan upp till Galleri 3. För att fördriva söndagens minuter valde jag att se Jens Assurs fotoutställning Hunger. Jens Assurs fotografier föreställde olika miljöer ifrån San Paulo och Los Angeles. Det handlade om konsumtion och klimat, lyx och fattigdom. Polemik och politik - allt som får mig att må dåligt. Assur hade flinat nöjt åt min klena motståndskraft till hans träffsäkra bildspråk.
I hörnet av utställningshallen, i skuggan av allt satt ett gäng tonårstjejer på golvet och bara hängde. Med slö nonchalans inför besökarnas blickar blåste de bubblor med sina tuggumin och pillade på sina mobiler. De hade klätt på sig kulturhusets tonårsuniformer. Rutiga kjolar, slitna t-tröjor med tryck, rufsiga frisyrer och generöst med kajal kring ögonen. I mörkret satt de och viskade och av någon okänd anledning ville jag för en sekund ansluta mig till dem.
Men sekunden efter gick jag ut från galleriet, nedför rulltrappan och sedan in i stadens sömniga söndagsljus.
Gick sedan hem längs kugsholmsstrand. Längs Karlbergskanalen vandrade jag mellan de guppande båtarna och de sommarsnygga joggarna. Och allt var precis som vanligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar