onsdag 30 juni 2010

30 juni

Vilken kille!

Det kanske är för tidigt att hylla och hissa, men jag gör det ändå. Håller på att läsa Dokument rörande spelaren Rubashov skriven av Carl-Johan Vallgren. Vallgren som jag läste för första gången för ett år sedan. Då briljerade han med boken Kunzelman och Kunzelman. Boken om spelaren Rubashov, som publicerades 1998, är en historisk roman om den olycklige Josef Rubashov. Josef är en spelmissbrukare i 1910-talets St:Petersburg, han har skulder upp till öronen och är hatad av sin familj. Jakten på spelandets spänning går så långt att han till slut ställer upp i ett pokerparti med självaste djävulen. Josef satsar sin själ, och torskar den efter en dålig hand. Satan, som är en rätt hygglig figur i Vallgrens Ryssland, låter Josef slippa helvetet men dömer honom till evigt liv. Den odödlige Rubashov börjar därmed sitt liv i evigheten. Hans liv följer Rysslands historia. Intressanta herrar som Rasputin och Tsar Nikolaij är några av de välkända personer som korsar Josefs oändliga resa.
Som ni märker kan jag inte låta bli att skriva och berätta om boken. Vallgren är kingen av det absurda, det sorgligt dråpliga och det oväntade! tjoho!

Ikväll ska jag till min storasyster och äta musslor. shoo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar