fredag 18 juni 2010

18 juni

Rökfria rum

Jag och Steff träffades och drack inte en utan tre koppar kaffe på ett litet kondotori på Kungsholmen. Som vanligt när man fikar med Steff så svängde samtalet mellan alla världens möjliga ämnen. Vi pratade Prag, Balkan, lärarprogrammet, kronprinsessans klassföräderi och dödsstraff. Bland annat.

Jag fylldes av en angenäm känsla. Det är fint att ha vänner som Steff in närheten. Särskillt nu när man är tillbaka.

Sitter inte på Kungsholmens bibliotek. Skaffade ett lånekort för att få möjlighet att leva lite på nätet. Det känns märkligt att bo här nu. Jag har alltid sett mig som en förortskille. Någon som kommer långt härifrån. Oavsett i förhållande till vart. Kungsängen, Ryd, Hostivar och Suchdol. Allt har varit långt ifrån. Alla platser lite värre än det bästa. Och nu bor jag ett stenkast från Karlbergskanalen. Istället för tibblepizzerian är det nu en fräsig sushibar som är närmsta snabbmatställe.

Jag promenarar hem. Med ett leende på läpparna. Ikväll ska jag träffa flera vänner. Vänner i närheten, men nu i också i närheten till det bästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar