onsdag 21 april 2010

21 april

Vila i frid

Keith "Guru" Elam. Den rappande halvan av hiphopduon Gangstarr gick bort tidigare idag. Cancern tog hans liv, 43 år gammal. Han kommer för evigt vara en legend. Han skapade tillsammans med DJ Premier den kanske viktigaste hiphopen någonsin. De förenade det gatusmarta med det ickekomersiella. I mitten av 1990-talet var Guru en stenhård ordkonstnär som gav fingret till dem som sålde sig för de stora kulorna från skivbolagen.
Han gjorde sin grej och han gjorde det bra.

För mig har "Work" varit den viktigaste låten Guru snickrat ihop texten till. Den tolfte januari i år skrev jag ett inlägg om hur besviken jag blev när det sket sig med standupgiget på Big ben. Jag skrev om hur jag peppade mig själv med gangstarr och citerade några rader. Idag gör jag det igen.

R.I.P Guru

I'm gonna be a tip-top, that's all my eyes can see
Victory is mine, yeah surprisingly
I've been laying, waiting for your next mistake
I put in work, and watch my status escalate

2 kommentarer: