torsdag 5 november 2009

5 oktober

Ta upp den där tråden

Det är dags att göra det. Ta upp gammla trådar. Nästa helg kommer min gamle vän Robban på besök. De senaste åren har vi bara träffats sporadiskt. En öl här, en öl där. Inga prövningar, mest träffats för att uppdatera varandras liv. Det ska bli ändring på det nu. En helg i Linköping får sätta fart på minnena. För visst minns jag....

Jag minns när vi var unga nog att dansa nyktra på discon och jag minns minderåriga kvällar på Södermalm, när vi sprang runt på cafeerna kring medborgarplatsen. La vance, Fåtöljen och Cafè Eden var ställen vi hängde på. I utkanten av utelivet. Allt var rätt oskuldsfullt. Skrattretande när man tänker tillbaka. Jag var den modige, kunde gå fram till ett bord med tjejer och börja prata, kanske bjuda in till någon hemmafest eller bara byta msn. Du var mer blyg, men också mer avslappnad.
Kvällarna på cafeèrna kring medis gav aldrig någon dagen-efter-ångest eller bakfylla. Det värsta som kunde hända var att man hällde i sig för mycket kaffe, vilket resulterade i attackbajs morgonen därpå.
Jag var den babblige fjunisen från det avlägsna Kungsängen i norr, du var den lugne hiphoparen från det slummiga Skarpnäck i söder. Kommer ihåg att jag var en smula avis för att du tog tunnelbanan hem. Pendeltåget gav ingen streetcredd på det creddiga knivsöder.

Det där var länge sen.
Geggigt dravel på bloggen nu? Nejdå..
Sentimalitet är bra till en viss gräns. Det får en att minnas det roliga. Det får en att ringa, och bestämma helg. Ser fram mot att du kommer...

1 kommentar:

  1. Robert "Forsen" Forsstedt10 november 2009 kl. 04:43

    hehe de vet du, ser oxå fram emot o komma ner!

    SvaraRadera