måndag 28 mars 2011

28 mars

Grimasch om morgonen Jag är lycklig. Läslycklig. "Reclown", Jan Cederqvists självbiografi som jag fick av Mutto i födelsedagspresent är briljant. Den är fylld av berättarlust, oviktiga detaljer och självgoda skrönor, precis som en bra självbiografi ska vara. Jag läste oavbrutet i nästan två timmar idag inne på stadsbiblioteket. Jag tror jag älskar den platsen. Den senaste tidens kulturkonsumtion har dock inte varit en rakt igenom härlig upplevelse. Igår såg jag Amir Chamdins filmatisering av Cornelis Vreesvijks liv. Det var en dålig film. Trots en snyggt foto och en rejäl portion snygga rockposer blev filmen en uddlös historia. Berättelsen rörde sig blytungt över decennierna och karaktäterna var konturlösa. Ingenting kändes viktigt med filmen. Inte ens Cornelis. Comeniusstipendiet spökar lite i mitt huvud. Det är en oro och en förväntan som leker med varandra där inne. Jag försöker få tag på tankarna. Det är ett år kvar. Så kort så fort. blogspot krånglar, styckeindelning verkar inte tillåtas idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar